W czwartek, 21 marca 2024 r. w Warszawie wybitni, młodzi naukowcy z Politechniki Krakowskiej otrzymali pamiątkowe dyplomy i symboliczne czeki na gali XIV edycji Programu „LIDER” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Czeki opiewały na niebagatelną kwotę niemal 1,8 mln zł. Politechnika znalazła się w czołówce zdobytych grantów, co również świadczy o znaczącym osiągnięciu laureatów.

Z Wydziału Inżynierii Lądowej, przypomnijmy dofinansowanie na projekt o dużym wdrożeniowym potencjale otrzymał dr inż. Krzysztof Ostrowski z zespołem.

Laureatom towarzyszył rektor prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata.

fot. archiwum dr K.A. Ostrowskiego; Wicepremier Krzysztof Gawkowski (po lewej)

 

 

Politechnika Krakowska i Polski Związek Narciarski rozpoczynają współpracę naukowo-techniczną.

List intencyjny o wspólnym prowadzeniu badań w obszarze innowacyjnych rozwiązań dla sportów zimowych, w nowo otwartym Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej WIL PK,  podpisali 5 marca 2024 r. w Krakowie Adam Małysz, prezes Polskiego Związku Narciarskiego i Jan Winkiel, sekretarz generalny PZN oraz prorektor Politechniki Krakowskiej dr hab. inż. arch. Tomasz Kapecki, prof. PK.

Współpraca uczelni i PZN służyć będzie wsparciu szkolenia seniorskich i młodzieżowych reprezentacji Polski, na początek kadr skoczków narciarskich. Bazą do wspólnych działań będzie m.in. infrastruktura nowo otwartego Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej PK z unikatowymi narzędziami do badań z zakresu inżynierii wiatrowej.

Więcej na temat współpracy.

fot. Jan Zych, Od lewej: dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej dr hab. inż. Lucyna Domagała, prof. PK; prorektor Politechniki Krakowskiej dr hab. inż. arch. Tomasz Kapecki, prof. PK; Adam Małysz, prezes Polskiego Związku Narciarskiego i Jan Winkiel, sekretarz generalny PZN.

Galeria zdjęć ze spotkania.

W dniu 12 marca 2024 r. w Sali Senackiej Politechniki Krakowskiej odbyło się wręczenie dyplomów stypendystom Własnego Funduszu Stypendialnego Politechniki Krakowskiej w sem. zimowym 23/24.

Gratulacje laureatom składał Rektor prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, Prorektor dr inż. Marek Bauer, a oklaskiwali koledzy i przedstawiciele Wydziałów oraz Samorządu Studentów i Doktorantów. Z wydziału Inżynierii Lądowej za wybitne osiągnięcia naukowe stypendium otrzymali:

Marcin Różycki:

za publikację naukową "Mechanical properties and water permeability of textile-reinforced concrete with lightweight aggregate" oraz zajęcie 1 miejsca w konkursie krajowym - referat "Właściwości mechaniczne i przepuszczalność dla wody betonu z proszków reaktywnych do budowy łodzi betonowej" ma IX Ogólnopolskiej Sesji Studenckich Kółó Naukowych

Antoni Krawiec:

za publikacje naukowe: "Thermoplastic road markings – Description and microplastic pollution estimate in Sweden";"Phantomatic Road Works in Poland: A View from a Dashboard Cam"

Adrian Piegza

za publikacje naukowe: "Thermoplastic road markings – Description and microplastic pollution estimate in Sweden";"Phantomatic Road Works in Poland: A View from a Dashboard Cam"

 

Laureatom udało się w sfotografować w wspólnie z władzami PK jak i dziekanem Wydziału, dr hab. inż. Lucyną Domagałą, prof. PK. Prorektor M.Bauer krótko referując cel WFS powiedział, że dla uczelni stypendia to nie koszt, ale inwestycja.  Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszego, równie owocnego rozwoju naukowego i kolejnych sukcesów.

 

Fot. Jan Zych

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak powołał z dniem 27 lutego 2024 r. dr. hab. inż. Janusza Bohatkiewicza, profesora Politechniki Krakowskiej, na stanowisko dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie. Prof. Bohatkiewicz jest pracownikiem Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu Wydziału Inżynierii Lądowej PK.

 Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK jest inżynierem budownictwa drogowego, ekspertem w obszarze projektowania dróg i inżynierii ruchu, oddziaływań ruchu drogowego na środowisko oraz ekoinfrastruktury. Autor lub współautor ponad 100 prac naukowych, wytycznych i poradników w zakresie dróg i mostów. Kierował i brał udział w wielu projektach o charakterze praktycznym i wdrożeniowym, głównie z zakresu drogownictwa i kolejnictwa. W latach 2016-2021 kierował Katedrą Dróg i Mostów Politechniki Lubelskiej, obecnie jest profesorem w Katedrze Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu Politechniki Krakowskiej, członkiem Rady Naukowej działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, a od 2021 r. również Rady Naukowej IBDiM.

 Ponadto dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz jest przewodniczącym Komitetów Technicznych ds. Wzorców i Standardów w drogownictwie i mostownictwie, doradzających Ministrowi Infrastruktury w sprawach dotyczących wymagań technicznych, aktywnym członkiem Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC (Permanent International Association of Road Congresses), od 2019 r. w Komitecie Technicznym „Environmental Sustainability in Road Infrastructure and Transport” oraz Grupie Zadaniowej „Road Design Standards”. W 2024 r. został Przewodniczącym Komitetu Technicznego „Decarbonization of Road Construction and Maintenance”. Jest też redaktorem naczelnym internetowego portalu drogowego edroga.pl.

Instytut Badawczy Dróg i Mostów został utworzony w 1955r. pod nazwą Instytutu Budownictwa Drogowego (IBD), następnie w roku 1959 został przemianowany na Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Drogowej (COBiRTD). Obecna nazwa IBDiM obowiązuje od 1974 r. Jest wiodącą w kraju placówką naukowo-badawczą zajmującą się problematyką infrastruktury komunikacyjnej. Potwierdzeniem rangi Instytutu jest kategoria naukowa A, którą IBDiM otrzymywał w dotychczas przeprowadzonych ocenach parametrycznych jednostek naukowych. Instytut jest nadzorowany przez Ministra Infrastruktury.

Działalność Instytutu jest ukierunkowana na rozwój nauki i praktyczne zastosowania wyników badań. Prowadzone badania naukowe i prace rozwojowe dotyczą budowy i utrzymania obiektów komunikacyjnych, a zwłaszcza dróg i drogowych obiektów mostowych, kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz budowli podziemnych. Działalność badawcza Instytutu obejmuje zagadnienia materiałowe, technologiczne, ekonomiczne i ekologiczne.

Powołanie prof. PK Janusza Bohatkiewicza na stanowisko dyrekora Instytutu nastąpiło na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498, z późn. zm.).

 Żródła: Ministerstwo Infrastruktury / Instytut Badawczy Dróg i Mostów

 

Unikatowe Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej na Politechnice Krakowskiej jest nowoczesnym narzędziem do walki o czyste powietrze w regionie i kraju. To jedyne w Polsce i jedno z nielicznych na świecie centrum badawcze aerodynamiki środowiskowej. Prowadzone w nim będą badania modelowe i symulacje komputerowe dotyczące dynamicznego oddziaływania na smog i przewietrzanie miast oraz eksperymentalne badania wpływów środowiskowych i klimatycznych na elementy rozwiązań inżynierskich.

Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Polbau Sp. z o.o. Całkowita wartość projektu to ponad 34 mln zł, z czego 17,7 mln zł to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.

Budynek ma powierzchnię 1665,32 mkw. Zaprojektowano w nim m.in. dwa tunele aerodynamiczne o obiegu mieszanym, każdy wyposażony w dwie przestrzenie pomiarowe i zróżnicowany system wentylatorów oraz elementów infrastruktury technicznej, kształtujących parametry napływającego powietrza. Każda z przestrzeni pomiarowych w tunelach będzie mieć wysokość dochodzącą do 4 m, natomiast planowane wymiary w rzucie tuneli wynoszą odpowiednio 10 m x 24 m długości dla większego oraz 8 m x 21 m dla mniejszego tunelu. To zapewni naukowcom Politechniki Krakowskiej znaczącą poprawę warunków i możliwości badawczych w porównaniu do tych, którymi dysponuje teraz Laboratorium Inżynierii Wiatrowej (LIW) PK z obecnym tunelem wiatrowym.

Budowę laboratorium udało się sfinalizować z tak okazałym efektem dzięki ogromnej pracy i determinacji wielu osób na czele z prof. Andrzejem Flagą, dr. inż. arch. Łukaszem Flagą i całym zespołem Laboratorium Inżynierii Wiatrowej.

W dniu 30 stycznia 2024 roku miało miejscu oficjalne otwarcie Laboratorium, uświetnione obecnością wielu znamienitych gości. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami i obejrzenia fotogalerii z wydarzenia.

 

fot. Jan Zych

Można już aplikować w ramach konkursu Sprefabrykuj Dyplom z Pekabeksem! Kolejna edycja rusza. Termin zgłoszeń do 31 października 2024.

Konkurs Pekabex na najlepsza pracę inżynierską i magisterską ma na celu aktywną współpracę ze środowiskiem polskich uczelni technicznych oraz zachęcenie studentów i pracowników naukowych do poznawania oraz promowania tematyki związanej z prefabrykacją betonową i generalnym wykonawstwem w formie prac inżynierskich/magisterskich.

Dodatkowym celem jest wsparcie oraz chęć nawiązania współpracy z najbardziej obiecującymi studentami.

Regulamin