- Autor: Agnieszka Knap
W dniach 15-17 października 2023 r. Politechnika Rzeszowska w swoim ośrodku szkolenia szybowników w Bezmiechowej Górnej k. Leska zorganizowała szóstą edycję studenckich warsztatów drogowych, w ramach Latającego Uniwersytetu Drogowego, gdzie oczywiście nie zabrakło przedstawicieli z Wydziału Inżynierii Lądowej PK. Wydarzenie ma na celu utworzenie wspólnoty na rzecz edukacji i integracji studentów specjalności drogowej z różnych ośrodków.
W tegorocznych warsztatach uczestniczyli przedstawiciele szczęściu Politechnik: Gdańskiej, Białostockiej, Lubelskiej, Rzeszowskiej, Krakowskiej i Śląskiej oraz Orlen Asfalt, który był głównym sponsorem wydarzenia.
Zespół Politechniki Krakowskiej, pod opieką dr inż. Piotr Zielińskiego z Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu, stanowili studenci V semestru studiów stacjonarnych WIL na kierunku budownictwo: Aleksandra Błyszczuk, Adam Bysina, Katarzyna Gajda, Piotr Kuraś, Faustyna Matuła i Maria Zgorzelska.
Warsztaty zainaugurowała niedzielna, wspólna kolacja uczestników. Zajęcia poniedziałkowe rozpoczęły się od wylosowania składu studenckich zespołów mieszanych (z różnych uczelni), a następnie ich integracji poprzez udział w zawodach polegających na zespołowym budowaniu wieży z klocków. W dalszej kolejności każdy zespół uczestniczył w czterech wybranych warsztatach, przygotowanych przez pracowników jednostek biorących udział w zjeździe. Poniedziałek zakończył się spotkaniem z instruktorem szybownictwa w hangarze, gdzie można było zapoznać się z podstawami tego sportu, a każdy chętny mógł zasiąść w szybowcu. Dzień zakończył się wspólnym biesiadowaniem i graniem w planszówki.
We wtorkowy poranek uczestnicy opuścili gościnny ośrodek na górze Bezmiechowa i udali się do Babicy k. Rzeszowa. Na miejscu mogli zapoznać się z projektem budowy tunelu w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz obejrzeć z bliska tarczę TBM o średnicy 15 m, przygotowaną do wiercenia przedmiotowego tunelu. Całość wydarzenia została zwieńczona rozdaniem certyfikatów uczestnictwa i pamiątek w hotelu Hibiskus w Zarzeczu.
W kolejnej edycji Latający Uniwersytet Drogowy zawita do Krakowa. Studenci chętni do uczestnictwa w tym wydarzeniu już mogą kontaktować się z dr. inż. Piotrem Zielińskim (e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).
Zdj. Politechnika Rzeszowska
- Autor: Agnieszka Knap
Wydział Inżynierii Lądowej może być dumny z osiągnięcia naszych dwóch naukowczyń.
Na łamach czasopisma Springer Materials and Structures, ukazały się Rekomendacje RILEM dotyczące przeprowadzania badań w kierunku oceny podatności betonu na odpryskiwanie w pożarze.
Pracą, która powstała jako efekt działań komitetu RILEM TC 256-SPF: w ramach prac Work Grup 3.2 – Screening test, kierowała dr hab. inż. Izabela Hager, prof. PK we współpracy z dr inż. Katarzyną Mróz z Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych WIL PK.
W zespole współpracowali ze sobą również eksperci z czołowych jednostek europejskich zajmujących się odpornością ogniową konstrukcji betonowych: CSTB, Lund University, Research Institutes of Sweden (RISE), CERIB France, University of Sheffield, University of Bordeaux, Newcastle University, Politecnico di Milano, University of Edinburgh i inni.
Badania umożliwiające realizację badań zgodnie z rekomendacją są wykonywane w Katedrze Inżynierii Materiałów Budowlanych dzięki systemowi badawczemu jaki powstał w ramach pracy doktorskiej dr inż. Katarzyny Mróz ze środków projektu NCN PRELUDIUM 12 “Influence of restraint of thermal strains on characteristic of concrete spalling in fire”.
- Autor: Agnieszka Knap
Dziś, 25. października 2023 r. podczas uroczystej gali organizowanej przez miesięcznik Builder ogłoszono wyniki Builder Ranking Education For The Future Top 2023.
Wydział Inżynierii Lądowej PK zdobył I miejsce!
We wczesnych godzinach popołudniowych laureatom wręczono certyfikaty. Ranking powstał na podstawie aktywności studentów oraz inicjatyw własnych poszczególnych wydziałów budownictwa w ramach programu edukacyjnego „Builder for the Future”.
Więcej na stronie internetowej Programu B4F.
Zdj. Prodziekan WIL PK dr hab. inż. Agnieszka Leśniak, prof. PK i Prezes Zarządu Wydawnictwa Builder Marek Zdziebłowski
- Autor: Agnieszka Knap
W ostatnim czasie Wydział Inżynierii Lądowej PK stał się realizatorem lub współrealizatorem projektów badawczych o wysokim znaczeniu dla gospodarki, na które otrzymał wysokie środki finansowe.
Jesienią swój projekt "Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania" rozpoczyna m.in. dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK . Celem podstawowym projektu jest stworzenie szeregu narzędzi jakie będą służyły ochronie przed hałasem drogowym. Badaniami będą objęte przede wszystkim zagadnienia: związane z cichymi nawierzchniami, stosowaniem zieleni w otoczeniu dróg, wyciszania dylatacji mostowych, odpowiedniego stosowania ekranów przeciwhałasowych. Praktycznie wszystkie z wymienionych zagadnień ma nowatorski charakter. Istotną nowością i innowacją będzie próba wprowadzenia nowego pojęcia w drogownictwie jakim jest tzw. krajobraz akustyczny – wprowadzenie do otoczenia drogi takich rozwiązań, które ograniczą hałas i jednocześnie wprowadzą nowy rodzaj dźwięków zbliżonych swoim charakterem do środowiska naturalnego. Poza problematyką nawierzchni drogowych do rozwiązania w wyniku badań jest szereg problemów związanych np. z podwyższoną hałaśliwością dylatacji na mostach i wiaduktach, ale również stosowanie zieleni w otoczeniu drogi, której zdolności redukcji nie jest zbyt duża jednak wykazuje również inne pozytywne cechy, jak np. ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza. Ze względu na przyjęte rozwiązania o zrównoważonym charakterze projekt uwzględnia również sprawy związane z ochroną terenów wrażliwych przyrodniczo. W projekcie zostanie także dokonany przegląd rozwiązań i sposobów podejścia do ochrony przed hałasem drogowym w krajach europejskich skupionych wokół Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC. Wysokość dotacji przyznanej na projekt – części dla Uczelni to: 700 500,00 zł. Wartość całego projektu to niemal 2 500 000 zł. W Konsorcjum realizującym projekt są eksperci z Politechniki: Warszawskiej, Wrocławskiej, Białostockiej i Rzeszowskiej. Politechnika Krakowska poza koordynacją projektu (Lider projektu) realizuje w ramach niego 3 zadania: metody aktywne, zieleń, ocena ekranów przeciwhałasowych. Na PK projekt będzie realizowany w Katedrze Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu WIL PK. Zespół badawczy PK to: dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz (kierownik projektu), dr inż. Krystian Woźniak, dr inż. Piotr Buczek, specjaliści związani z nawierzchniami drogowymi oraz pracownicy Laboratorium Katedry, a także współpracujący z Katedrą akustyk dr inż. Maciej Hałucha.
Kolejny ważny projekt poprowadzi na PK prof. dr hab. inż. Jarzy Pamin. Profesor jest pierwszym laureatem tegorocznej odsłony konkursu Weave-UNISONO. Badania o wartości prawie 681 000 zł będą prowadzone wspólnie z zespołem prof. dr. inż. Andreasa Menzela z TU Dortmund University (TUDo). Projekt pt. „Analiza termomechaniczna propagujących się niestateczności w metalach – od eksperymentów do wiarygodnej predykcji numerycznej” ma na celu opracowanie modelu obliczeniowego istotnego dla inżynierii mechanicznej i lądowej czyli metod projektowania bezpiecznych konstrukcji, pracujących w warunkach ekstremalnego obciążenia oraz zjawisk niestateczności materiałów. Chodzi o lepsze rozumienie zachowania się materiałów, możliwość symulacji numerycznej tego zachowania i identyfikacji parametrów modeli. Ma to doprowadzić do projektowania i wytwarzania lepszych i bezpieczniejszych produktów, w których niestateczne zachowanie materiału jest kontrolowane. Projekt jest związany z tematyką, obronionej w marcu 2023 r., pracy doktorskiej dr inż. Marzeny Muchy (zrealizowanej częściowo w ramach grantu NCN Preludium),która obecnie przybywa na rocznym stażu podoktorskim w Instytucie Mechaniki na Wydziale Mechanicznym TUDo. O wynikach konkursu poinformowało Narodowe Centrum Nauki.
Nie sposób ominąć równie ważnego projektu pod kierownictwem dr. hab. inż. Mariusza Kiecia, prof. PK , który to wspólnie z pracownikami Katedry Dróg, Kolei Inżynierii Ruchu, Katedry Systemów Transportowych oraz Katedry Zarządzania w Budownictwie z PK oraz z Ministerstwem Infrastruktury, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów i Politechniką Częstochowską będą tworzyć system ważenia pojazdów, próbować wdrożyć ten system i zająć się zmianami w prawie, by ów system zadziałał. "Politechnika Krakowska będzie odpowiedzialna za analizę udziału pojazdów przeciążonych i ich wpływu na degradację infrastruktury drogowej, identyfikację czynników wpływających na rozmieszczenie stacji ważenia pojazdów w ruchu w zakresie czynników drogowo-ruchowych i społecznych oraz opracowanie wielokryterialnej metody wyboru miejsc lokalizacji stacji ważenia pojazdów w ruchu" – mówi prof. PK Mariusz Kieć. Wydział otrzymał na ten cel 587 500,00 zł .
Wszystko po to by chronić infrastrukturę drogową, zapobiegać jej niszczeniu oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Projekt „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL) jest realizowany w ramach programu Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków – GOSPOSTRATEG. Partnerzy przedsięwzięcia podpisali z NCBR umowę na jego realizację w ciągu 3 lat.
- Autor: Agnieszka Knap
Tradycyjnie już, w październiku odbyła się Gala Budowlanych, a podczas niej m.in. wręczenie nagród dla Małopolskiego Inżyniera Roku.
Gospodarzem uroczystości był mgr inż. Mirosław Boryczko, przewodniczący MOIIB, a gości zaszczycili swoją obecnością: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Jerzy Muzyk, II zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju, rektor Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata.
Z radością informujemy, rokrocznie wśród laureatów są absolwenci WIL.
W tegorocznej edycji pracownik naszego wydziału otrzymał nagrodę również w kategorii Odznaka Honoris Gratia czyli wyróżnienia nadawanego przez prezydenta Krakowa za szczególne zasługi dla miasta. Otrzymał je dr hab. inż. Filip Pachla, prof. PK, pracownik Katedry Mechaniki Budowli i Materiałów. Profesor przez lata pracował przy krakowskich zabytkach jako projektant i kierownik budowy, aktualnie kieruje projektem laboratoryjnym „Mały Inżynier”, jest członkiem jednej z grup roboczych Europejskiego Stowarzyszenia Inżynierii Sejsmicznej i Polskiej Grupy Inżynierii Sejsmicznej i Parasejsmicznej, jest przewodniczący Koła PZITB, jest wiceprezesem Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, wreszcie jest laureatem nagród Rektora PK. I są to jedynie nieliczne, wybrane osiągnięcia Pana Profesora.
I oczywiście wielkie gratulacje dla Małopolskich Inżynierów Roku 2022, którzy osiągnęli znaczne sukcesy w ważnych dla regionu i miasta inwestycjach, naszych absolwentów:
- Krzysztof Migdał, absolwent specjalność drogi, ulice, lotniska WIL PK, aktualnie członek Zarządu spółki Trasa Łagiewnicka i inżynier kontraktu budowy Trasy Łagiewnickiej.
- Mateusz Gronicz, absolwent specjalność mosty i budowle podziemne kierunku Budownictwo na WIL, od zeszłego roku kierownik budowy odcinka Naprawa – Skomielna (budowa drogi S7 na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój).
- Tomasz Wójcik, również absolwent budownictwa na WIL, dyrektor kontraktu firmy Budimex (budowa obwodnicy Zabierzowa w ciągu drogi krajowej nr 79), ostatnio kierownik budowy przebudowy linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie – Al. Jana Pawła II – Plac Centralny.
Cieszymy się, że Wydział „wypuszcza” takich zdolnych, ambitnych ludzi sukcesu.
Gratulacje dla wszystkich wyróżnionych!
- Autor: Agnieszka Knap
Wydział rozpoczyna kolejną, niezwykle szeroką współpracę, tym razem z firmą UNIBEP. Skorzystają na niej również studenci studiów w języku ukraińskim prowadzonych na WIL.
UNIBEP weźmie udział w organizowaniu praktyk i wizyt zawodowych oraz wykładów dla studentów Wydziału IL. Przedsiębiorstwo będzie uczestniczyć również w formułowaniu tematów prac dyplomowych. W przyszłości zapewnia o możliwości zatrudniania absolwentów naszego Wydziału. Dodatkowo firma ufundowała nagrody w postaci stypendiów dla wyróżniających się w nauce studentów będących obywatelami Ukrainy, studiujących na kierunku Budownictwo.
Nasi naukowcy będą prowadzić szkolenia, kursy, studia podyplomowe i doktoraty wdrożeniowe dla pracowników UNIBEP; opracowywać ekspertyzy na potrzeby firmy i wspierać pracowników przedsiębiorstwa w aplikowaniu i realizacji projektów badawczych. Strony wspólnie planują organizować seminaria, webinary i konferencje.
Umowa została podpisana w gabinecie JM Retora Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Andrzeja Szaraty.
od lewej: prof. Andrzej Szarata, prof. Lucyna Domagała, Aneta Andruszkiewicz - dyrektor HR w Unibep SA oraz Dariusz Blocher -prezes Zarządu Unibep SA / fot. Jan Zych