W dniach 15-17 października 2023 r. Politechnika Rzeszowska w swoim ośrodku szkolenia szybowników w Bezmiechowej Górnej k. Leska zorganizowała szóstą edycję studenckich warsztatów drogowych, w ramach Latającego Uniwersytetu Drogowego, gdzie oczywiście nie zabrakło przedstawicieli z Wydziału Inżynierii Lądowej PK. Wydarzenie ma na celu utworzenie wspólnoty na rzecz edukacji i integracji studentów specjalności drogowej z różnych ośrodków.

W tegorocznych warsztatach uczestniczyli przedstawiciele szczęściu Politechnik: Gdańskiej, Białostockiej, Lubelskiej, Rzeszowskiej, Krakowskiej i Śląskiej oraz Orlen Asfalt, który był głównym sponsorem wydarzenia.

Zespół Politechniki Krakowskiej, pod opieką dr inż. Piotr Zielińskiego z Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu, stanowili studenci V semestru studiów stacjonarnych WIL na kierunku budownictwo: Aleksandra Błyszczuk, Adam Bysina, Katarzyna Gajda, Piotr Kuraś, Faustyna Matuła i Maria Zgorzelska.

Warsztaty zainaugurowała niedzielna, wspólna kolacja uczestników. Zajęcia poniedziałkowe rozpoczęły się od wylosowania składu studenckich zespołów mieszanych (z różnych uczelni), a następnie ich integracji poprzez udział w zawodach polegających na zespołowym budowaniu wieży z klocków. W dalszej kolejności każdy zespół uczestniczył w czterech wybranych warsztatach, przygotowanych przez pracowników jednostek biorących udział w zjeździe. Poniedziałek zakończył się spotkaniem z instruktorem szybownictwa w hangarze, gdzie można było  zapoznać się z podstawami tego sportu, a każdy chętny mógł zasiąść w szybowcu. Dzień zakończył się wspólnym biesiadowaniem i graniem w planszówki.

We wtorkowy poranek uczestnicy opuścili gościnny ośrodek na górze Bezmiechowa i udali się do Babicy k. Rzeszowa. Na miejscu mogli zapoznać się z projektem budowy tunelu w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz obejrzeć z bliska tarczę TBM o średnicy 15 m, przygotowaną do wiercenia przedmiotowego tunelu. Całość wydarzenia została zwieńczona rozdaniem certyfikatów uczestnictwa i pamiątek w hotelu Hibiskus w Zarzeczu.

W kolejnej edycji Latający Uniwersytet Drogowy zawita do Krakowa. Studenci chętni do uczestnictwa w tym wydarzeniu już mogą kontaktować się z dr. inż. Piotrem Zielińskim (e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Galeria zdjęć

 

Zdj. Politechnika Rzeszowska

 

Wydział Inżynierii Lądowej może być dumny z osiągnięcia naszych dwóch naukowczyń.

Na łamach czasopisma Springer Materials and Structures, ukazały się Rekomendacje RILEM dotyczące przeprowadzania badań w kierunku oceny podatności betonu na odpryskiwanie w pożarze.

Pracą, która powstała jako efekt działań komitetu RILEM TC 256-SPF: w ramach prac Work Grup 3.2 – Screening test, kierowała dr hab. inż. Izabela Hager, prof. PK we współpracy z dr inż. Katarzyną Mróz z Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych WIL PK.

W zespole współpracowali ze sobą również eksperci z czołowych jednostek europejskich zajmujących się odpornością ogniową konstrukcji betonowych: CSTB, Lund University, Research Institutes of Sweden (RISE), CERIB France, University of Sheffield, University of Bordeaux, Newcastle University, Politecnico di Milano, University of Edinburgh i inni.

Badania umożliwiające realizację badań zgodnie z rekomendacją są wykonywane w Katedrze Inżynierii Materiałów Budowlanych dzięki systemowi badawczemu jaki powstał w ramach pracy doktorskiej dr inż. Katarzyny Mróz ze środków projektu NCN PRELUDIUM 12 “Influence of restraint of thermal strains on characteristic of concrete spalling in fire”.

Rekomendacja RILEM

Dziś, 25. października 2023 r. podczas uroczystej gali organizowanej przez miesięcznik Builder ogłoszono wyniki Builder Ranking Education For The Future Top 2023.

Wydział Inżynierii Lądowej PK zdobył I miejsce!

We wczesnych godzinach popołudniowych laureatom wręczono certyfikaty. Ranking powstał na podstawie aktywności studentów oraz inicjatyw własnych poszczególnych wydziałów budownictwa w ramach programu edukacyjnego „Builder for the Future”.

Więcej na stronie internetowej Programu B4F.

 

Zdj. Prodziekan WIL PK dr hab. inż. Agnieszka Leśniak, prof. PK i Prezes Zarządu Wydawnictwa Builder Marek Zdziebłowski

 

W ostatnim czasie Wydział Inżynierii Lądowej PK stał się realizatorem lub współrealizatorem projektów badawczych o wysokim znaczeniu dla gospodarki, na które otrzymał wysokie środki finansowe.

Jesienią swój projekt "Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania" rozpoczyna m.in. dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK . Celem podstawowym projektu jest stworzenie szeregu narzędzi jakie będą służyły ochronie przed hałasem drogowym. Badaniami będą objęte przede wszystkim zagadnienia: związane z cichymi nawierzchniami, stosowaniem zieleni w otoczeniu dróg, wyciszania dylatacji mostowych, odpowiedniego stosowania ekranów przeciwhałasowych. Praktycznie wszystkie z wymienionych zagadnień ma nowatorski charakter. Istotną nowością i innowacją będzie próba wprowadzenia nowego pojęcia w drogownictwie jakim jest tzw. krajobraz akustyczny – wprowadzenie do otoczenia drogi takich rozwiązań, które ograniczą hałas i jednocześnie wprowadzą nowy rodzaj dźwięków zbliżonych swoim charakterem do środowiska naturalnego. Poza problematyką nawierzchni drogowych do rozwiązania w wyniku badań jest szereg problemów związanych np. z podwyższoną hałaśliwością dylatacji na mostach i wiaduktach, ale również stosowanie zieleni w otoczeniu drogi, której zdolności redukcji nie jest zbyt duża jednak wykazuje również inne pozytywne cechy, jak np. ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza. Ze względu na przyjęte rozwiązania o zrównoważonym charakterze projekt uwzględnia również sprawy związane z ochroną terenów wrażliwych przyrodniczo. W projekcie zostanie także dokonany przegląd rozwiązań i sposobów podejścia do ochrony przed hałasem drogowym w krajach europejskich skupionych wokół Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC. Wysokość dotacji przyznanej na projekt – części dla Uczelni to: 700 500,00 zł. Wartość całego projektu to niemal 2 500 000 zł. W Konsorcjum realizującym projekt są eksperci z Politechniki: Warszawskiej, Wrocławskiej, Białostockiej i Rzeszowskiej. Politechnika Krakowska poza koordynacją projektu (Lider projektu) realizuje w ramach niego 3 zadania: metody aktywne, zieleń, ocena ekranów przeciwhałasowych. Na PK projekt będzie realizowany w Katedrze Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu WIL PK. Zespół badawczy PK to: dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz (kierownik projektu), dr inż. Krystian Woźniak, dr inż. Piotr Buczek, specjaliści związani z nawierzchniami drogowymi oraz pracownicy Laboratorium Katedry, a także współpracujący z Katedrą akustyk dr inż. Maciej Hałucha.

 

Kolejny ważny projekt poprowadzi na PK prof. dr hab. inż. Jarzy Pamin. Profesor jest pierwszym laureatem tegorocznej odsłony konkursu Weave-UNISONO. Badania o wartości prawie 681 000 zł będą prowadzone wspólnie z zespołem prof. dr. inż. Andreasa Menzela z TU Dortmund University (TUDo). Projekt pt. „Analiza termomechaniczna propagujących się niestateczności w metalach – od eksperymentów do wiarygodnej predykcji numerycznej” ma na celu opracowanie modelu obliczeniowego istotnego dla inżynierii mechanicznej i lądowej czyli metod projektowania bezpiecznych konstrukcji, pracujących w warunkach ekstremalnego obciążenia oraz zjawisk niestateczności materiałów. Chodzi o lepsze rozumienie zachowania się materiałów, możliwość symulacji numerycznej tego zachowania i identyfikacji parametrów modeli. Ma to doprowadzić do projektowania i wytwarzania lepszych i bezpieczniejszych produktów, w których niestateczne zachowanie materiału jest kontrolowane. Projekt jest związany z tematyką, obronionej w marcu 2023 r., pracy doktorskiej dr inż. Marzeny Muchy (zrealizowanej częściowo w ramach grantu NCN Preludium),która obecnie przybywa na rocznym stażu podoktorskim w Instytucie Mechaniki na Wydziale Mechanicznym TUDo. O wynikach konkursu poinformowało Narodowe Centrum Nauki.

 

Nie sposób ominąć równie ważnego projektu pod kierownictwem dr. hab. inż. Mariusza Kiecia, prof. PK , który to wspólnie z pracownikami Katedry Dróg, Kolei Inżynierii Ruchu, Katedry Systemów Transportowych oraz Katedry Zarządzania w Budownictwie z PK oraz z Ministerstwem Infrastruktury, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów i Politechniką Częstochowską będą tworzyć system ważenia pojazdów, próbować wdrożyć ten system i zająć się zmianami w prawie, by ów system zadziałał. "Politechnika Krakowska będzie odpowiedzialna za analizę udziału pojazdów przeciążonych i ich wpływu na degradację infrastruktury drogowej, identyfikację czynników wpływających na rozmieszczenie stacji ważenia pojazdów w ruchu w zakresie czynników drogowo-ruchowych i społecznych oraz opracowanie wielokryterialnej metody wyboru miejsc lokalizacji stacji ważenia pojazdów w ruchu" – mówi prof. PK Mariusz Kieć. Wydział otrzymał na ten cel 587 500,00 zł .
Wszystko po to by chronić infrastrukturę drogową, zapobiegać jej niszczeniu oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Projekt „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL) jest realizowany w ramach programu Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków – GOSPOSTRATEG. Partnerzy przedsięwzięcia podpisali z NCBR umowę na jego realizację w ciągu 3 lat.

Tradycyjnie już, w październiku odbyła się Gala Budowlanych, a podczas niej m.in. wręczenie nagród dla Małopolskiego Inżyniera Roku.

Gospodarzem uroczystości był mgr inż. Mirosław Boryczko, przewodniczący MOIIB, a gości zaszczycili swoją obecnością: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Jerzy Muzyk, II zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju, rektor Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata.

Z radością informujemy, rokrocznie wśród laureatów są absolwenci WIL.

W tegorocznej edycji pracownik naszego wydziału otrzymał nagrodę również w kategorii Odznaka Honoris Gratia czyli wyróżnienia nadawanego przez prezydenta Krakowa za szczególne zasługi dla miasta. Otrzymał je dr hab. inż. Filip Pachla, prof. PK, pracownik Katedry Mechaniki Budowli i Materiałów. Profesor przez lata pracował przy krakowskich zabytkach jako projektant i kierownik budowy, aktualnie kieruje projektem laboratoryjnym „Mały Inżynier”, jest członkiem jednej z grup roboczych Europejskiego Stowarzyszenia Inżynierii Sejsmicznej i Polskiej Grupy Inżynierii Sejsmicznej i Parasejsmicznej, jest przewodniczący Koła PZITB, jest wiceprezesem Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, wreszcie jest laureatem nagród Rektora PK. I są to jedynie nieliczne, wybrane osiągnięcia Pana Profesora.

I oczywiście wielkie gratulacje dla Małopolskich Inżynierów Roku 2022, którzy osiągnęli znaczne sukcesy w ważnych dla regionu i miasta inwestycjach, naszych absolwentów:

  • Krzysztof Migdał, absolwent specjalność drogi, ulice, lotniska WIL PK, aktualnie członek Zarządu spółki Trasa Łagiewnicka i inżynier kontraktu budowy Trasy Łagiewnickiej.
  • Mateusz Gronicz, absolwent specjalność mosty i budowle podziemne kierunku Budownictwo na WIL, od zeszłego roku kierownik budowy odcinka Naprawa – Skomielna (budowa drogi S7 na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój).
  • Tomasz Wójcik, również absolwent budownictwa na WIL, dyrektor kontraktu firmy Budimex (budowa obwodnicy Zabierzowa ‎w ciągu drogi ‎krajowej nr 79), ostatnio kierownik budowy przebudowy linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie – Al. Jana Pawła II – Plac Centralny.

Cieszymy się, że Wydział „wypuszcza” takich zdolnych, ambitnych ludzi sukcesu.

Gratulacje dla wszystkich wyróżnionych!
 

Wydział rozpoczyna kolejną, niezwykle szeroką współpracę, tym razem z firmą UNIBEP. Skorzystają na niej również studenci studiów w języku ukraińskim prowadzonych na WIL.

UNIBEP weźmie udział w organizowaniu praktyk i wizyt zawodowych oraz wykładów dla studentów Wydziału IL. Przedsiębiorstwo będzie uczestniczyć również w formułowaniu tematów prac dyplomowych. W przyszłości zapewnia o możliwości zatrudniania absolwentów naszego Wydziału.  Dodatkowo firma ufundowała nagrody w postaci stypendiów dla  wyróżniających się w nauce studentów  będących obywatelami Ukrainy, studiujących na kierunku Budownictwo. 

Nasi naukowcy będą prowadzić szkolenia, kursy, studia podyplomowe i doktoraty wdrożeniowe dla pracowników UNIBEP; opracowywać ekspertyzy na potrzeby firmy i wspierać pracowników przedsiębiorstwa w aplikowaniu i realizacji projektów badawczych. Strony wspólnie planują organizować seminaria, webinary i konferencje.

Umowa została podpisana w gabinecie JM Retora Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Andrzeja Szaraty.

od lewej: prof. Andrzej Szarata, prof. Lucyna Domagała, Aneta Andruszkiewicz - dyrektor HR w Unibep SA oraz Dariusz Blocher -prezes Zarządu Unibep SA / fot. Jan Zych