Politechnika Krakowska i Polski Związek Narciarski rozpoczynają współpracę naukowo-techniczną.

List intencyjny o wspólnym prowadzeniu badań w obszarze innowacyjnych rozwiązań dla sportów zimowych, w nowo otwartym Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej WIL PK,  podpisali 5 marca 2024 r. w Krakowie Adam Małysz, prezes Polskiego Związku Narciarskiego i Jan Winkiel, sekretarz generalny PZN oraz prorektor Politechniki Krakowskiej dr hab. inż. arch. Tomasz Kapecki, prof. PK.

Współpraca uczelni i PZN służyć będzie wsparciu szkolenia seniorskich i młodzieżowych reprezentacji Polski, na początek kadr skoczków narciarskich. Bazą do wspólnych działań będzie m.in. infrastruktura nowo otwartego Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej PK z unikatowymi narzędziami do badań z zakresu inżynierii wiatrowej.

Więcej na temat współpracy.

fot. Jan Zych, Od lewej: dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej dr hab. inż. Lucyna Domagała, prof. PK; prorektor Politechniki Krakowskiej dr hab. inż. arch. Tomasz Kapecki, prof. PK; Adam Małysz, prezes Polskiego Związku Narciarskiego i Jan Winkiel, sekretarz generalny PZN.

Galeria zdjęć ze spotkania.

 I ogólnopolska konferencja pod nazwą Krakowski Szczyt Transportowy organizowana przez Koło Naukowe Transportu TRANSIT na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej ma na celu wymianę wiedzy i doświadczeń między naukowcami, praktykami i decydentami w dziedzinie transportu i logistyki. Odbyła się 21-23 marca 2024 r., na kampusie Politechniki Krakowskiej przy ul. Warszawskiej 24 i zebrała ponad 100 uczestników (w tym cała klasa jednego z Techników)! Sala była pełna!

Pierwszego dnia miały prezentacje referatów i posterów studentów. Nagrodzeni to:
w kategorii artykuł naukowy:
I miejsce Katarzyna Belska
II miejsce Marta Broda
III miejsce Patryk Jurkowski
w kategorii poster:
I miejsce⯑Katarzyna Łangowska
II miejsce⯑Aleksandr Figielski i Patryk Jurkowski
III miejsce⯑Igor Pabisow
Wybrane artykuły naukowe zostaną opublikowane w renomowanym czasopiśmie "Transport Miejski i Regionalny" posiadającym swój numer ISSN.

Odbyły się również trzy prelekcje sponsorów, dwie z Kolei Małopolskich dotyczące rozwiązań proekologicznych i IT w przedsiębiorstwie oraz jedna z Zarządu Transportu Publicznego przeprowadzonej przez dyrektora Łukasza Franka.

Drugiego dnia konferencji uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach organizowanych przez PKP Intercity (Zakład utrzymania i naprawy taboru), MPK S.A. w Krakowie (Zajezdnia Podgórze) oraz Philip Morris International (Zakład produkcyjny i Magazyn wysokiego składowania).

Patronem wydarzenia było Miasto Kraków.

Organizatorzy obiecują kolejne edycje. Czekamy z niecierpliwością i gratulujemy sukcesu.

16 kwietnia 2024 r. dzięki uprzejmości p. Dyrektor mgr Doroty Matlęgi przedstawiciele Wydziału Inżynierii Lądowej PK mieli możliwość spotkać się z piątymi klasami Zespołu Szkół Budowlanych nr 1 w Krakowie przy ul. J. Szablowskiego 1.

Dr inż. Anna Dudzińska i mgr inż. Klaudia Śliwa-Wieczorek opowiedziały o studiowaniu, o zasadach rekrutacji, a na koniec zorganizowały mini konkurs. Uczniowie, jako że bardzo dobrze odpowiadali, otrzymali nagrody.

Jest to kolejne z serii spotkań, które ma zachęcić uczniów do wyboru naszego wydziału.

 

Przypominamy, że zgodnie z organizacją roku akademickiego 23/24 studenci mają przerwę od zajęć w dniach 1 do 5 maja 2024 r.

We would like to remind you that in accordance with the organization of the 23/24 academic year, students have a break from classes from 1st to 5th of May, 2024.

Нагадаємо, що відповідно до організації 23/24 навчального року студенти мають перерву в заняттях з 1 по 5 травня 2024 року.

 

 

Unikatowe Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej na Politechnice Krakowskiej jest nowoczesnym narzędziem do walki o czyste powietrze w regionie i kraju. To jedyne w Polsce i jedno z nielicznych na świecie centrum badawcze aerodynamiki środowiskowej. Prowadzone w nim będą badania modelowe i symulacje komputerowe dotyczące dynamicznego oddziaływania na smog i przewietrzanie miast oraz eksperymentalne badania wpływów środowiskowych i klimatycznych na elementy rozwiązań inżynierskich.

Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Polbau Sp. z o.o. Całkowita wartość projektu to ponad 34 mln zł, z czego 17,7 mln zł to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.

Budynek ma powierzchnię 1665,32 mkw. Zaprojektowano w nim m.in. dwa tunele aerodynamiczne o obiegu mieszanym, każdy wyposażony w dwie przestrzenie pomiarowe i zróżnicowany system wentylatorów oraz elementów infrastruktury technicznej, kształtujących parametry napływającego powietrza. Każda z przestrzeni pomiarowych w tunelach będzie mieć wysokość dochodzącą do 4 m, natomiast planowane wymiary w rzucie tuneli wynoszą odpowiednio 10 m x 24 m długości dla większego oraz 8 m x 21 m dla mniejszego tunelu. To zapewni naukowcom Politechniki Krakowskiej znaczącą poprawę warunków i możliwości badawczych w porównaniu do tych, którymi dysponuje teraz Laboratorium Inżynierii Wiatrowej (LIW) PK z obecnym tunelem wiatrowym.

Budowę laboratorium udało się sfinalizować z tak okazałym efektem dzięki ogromnej pracy i determinacji wielu osób na czele z prof. Andrzejem Flagą, dr. inż. arch. Łukaszem Flagą i całym zespołem Laboratorium Inżynierii Wiatrowej.

W dniu 30 stycznia 2024 roku miało miejscu oficjalne otwarcie Laboratorium, uświetnione obecnością wielu znamienitych gości. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami i obejrzenia fotogalerii z wydarzenia.

 

fot. Jan Zych

W czwartek, 21 marca 2024 r. w Warszawie wybitni, młodzi naukowcy z Politechniki Krakowskiej otrzymali pamiątkowe dyplomy i symboliczne czeki na gali XIV edycji Programu „LIDER” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Czeki opiewały na niebagatelną kwotę niemal 1,8 mln zł. Politechnika znalazła się w czołówce zdobytych grantów, co również świadczy o znaczącym osiągnięciu laureatów.

Z Wydziału Inżynierii Lądowej, przypomnijmy dofinansowanie na projekt o dużym wdrożeniowym potencjale otrzymał dr inż. Krzysztof Ostrowski z zespołem.

Laureatom towarzyszył rektor prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata.

fot. archiwum dr K.A. Ostrowskiego; Wicepremier Krzysztof Gawkowski (po lewej)