W ostatnim czasie Wydział odwiedzili uczniowie zaprzyjaźnionych szkół.

27 listopada 2023, w śnieżne poniedziałkowe przedpołudnie uczniowie Technikum Budowlanego (Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. ks. prof. J. Tischnera) w Limanowej uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych prowadzonych przez pracowników Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych (dr inż. Dominikę Dębską, dr inż. Małgorzatę Lenart, dr inż. Macieja Urbana, dr inż. Teresę Zych). Uczniowie zdobywali wiedzę z technologii i właściwości materiałów budowlanych (kamienia, betonów zwykłych, betonów samozagęszczalnych, polimerów). Chińskie przysłowie mówi: "Nauczyciel otwiera drzwi, a uczeń wejść musi sam". Nauczyciele akademiccy "otworzyli drzwi" do wiedzy materiałowej. Może te zajęcia o charakterze empirycznym nie tylko zachęciły uczniów do wejścia do "otwartych drzwi", ale także do kształcenia się w przyszłości na naszym Wydziale?

4 grudnia 2023 uczniowie Technikum Budowlanego (Zespół Szkół nr 1) w Limanowej uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych prowadzonych przez pracowników Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych (dr inż. Dominikę Dębską, dr inż. Małgorzatę Lenart, dr inż. Teresę Zych). Zajęcia dotyczyły technologii i właściwości materiałów budowlanych (betonu, kamienia, ceramiki, polimerów). Leonardo da Vinci powiedział: "Mądrość to córka doświadczenia". Może te zajęcia o charakterze empirycznym nie tylko zachęciły uczniów do zdobywania mądrości/wiedzy przez doświadczenie, ale także do kształcenia się w przyszłości na naszym Wydziale?

Mocno wierzymy, że gościliśmy naszych przyszłych studentów.

 

Informujemy o płatnych stażach oferowanych przez program Vulcanus in Japan. Wyjazdy są możliwe w trakcie trwania studiów magisterskich lub doktoranckich (studenci w momencie składania wniosku muszą znajdować się pomiędzy czwartym rokiem studiów, a przedostatnim rokiem doktoratu).

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej.

Studenci przed rejestracją w systemie Vulcanus powinni skontaktować się z Działem Współpracy Międzynarodowej w celu sprawdzenia poprawności dokumentacji wymaganej przez organizację fundującą stypendia.

W dniu 3 listopada 2023 r. Wydział Inżynierii Lądowej PK ponownie stał się stroną ważnej umowy.

Firma ERBUD International Sp. z .o. z siedzibą w Jasionce to kolejne przedsiębiorstwo, które podpisało porozumienie o współpracy w Wydziałem oraz zareagowało na losy studentów z Ukrainy – dla najlepszych fundując stypendia.

W gabinecie, w obecności JM Rektora prof. Andrzeja Szaraty spotkali się: prezes ERBUD International Sp. z o.o. Mirosław Młynarski, Renata Osypka, Edward Zięcina oraz Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej dr hab. inż. Lucyna Domagała, prof. PK.

Strony podpisując umowę zobowiązały się do stałej, swobodnej wymiany wiedzy i transferu doświadczeń w obszarze kształcenia, wymiany studenckiej i wspólnych przedsięwzięć naukowo-badawczych.

Z niecierpliwością czekamy na wyniki współpracy.

for. Jan Zych   

W dniach 16-17 października 2023 r. przedstawiciele hiszpańskiej Firmy Flexbrick: Dr. Pedro Casariego Vales, Rafael Pardo i Miguel Eduardo Lopez uczestniczyli w badaniach mechanicznych oraz dynamicznych systemu elewacyjnego w kierunku pozapłaszczyznowym, realizowanych w ramach projektu MEzeroE Measuring Envelope project, products and systems contributing to healthy, nearly zero-energy buildings, Horizon 2020 No.953157.

Badania zostały przeprowadzone w ramach wyodrębnionej w projekcie sublinii mechanicznej pod kierownictwem lidera projektu w PK: prof. dr hab. inż. Arkadiusza Kwietnia (L-08) w Laboratorium Badawczym Materiałów i Konstrukcji Budowalnych (L-12) przy współudziale Laboratorium Badań Odkształceń i Drgań Budowli (L-15). Badania przeprowadzili: mgr inż. Jarosław Chełmecki (L-15), mgr inż. Tomasz Lisowicz (L-12), dr inż. Łukasz Hojdys (L-01) i dr inż. Piotr Krajewski (L-01). Stanowisko badawcze zostało zbudowanie i przygotowane do badań pod nadzorem Kierownika dr inż. Stanisława Kańki przez pracowników Laboratorium L-12: Zbigniew Szlachetka, Artur Marzec i Miłosz Partyka.

Podczas spotkania partnerzy z Firmy Flexbrick zostali zapoznani przez koordynatorkę badań dr inż. Anetę Nowak-Michta (L-11) z dostępną w ramach projektu MEZeroE ofertą badań oraz infrastrukturą laboratoriów WIL. Szczegółowo sublinię trwałościową zaprezentowała dr inż. Marta Dudek (L-02).

Po spotkaniu Partnerzy z Flexbrick poinformowali Projekt oficera MEZeroE, iż uzyskane wyniki badań są bardzo obiecujące i są zainteresowani opublikowaniem artykułu naukowego we współpracy z PK.

Spotkanie zorganizował prof. dr hab. inż. Arkadiusz Kwiecień (L-08) oraz dr inż. Aneta Nowak-Michta (L-11).

 

fot. Jan Zych

Członkowie Studenckiego Koła Naukowego Konstrukcji Drewnianych i Innych Surowców Tradycyjnych – KORNIKI w dniu 30.10.2023 zwiedzili inwestycję pn.: „Przebudowa poddasza kamienicy przy ul. Floriańskiej 32 w Krakowie”.

Korzystając z uprzejmości kierownika budowy Pana Tomasza Muchy, podczas wycieczki studenci mieli możliwość zwiedzenia placu budowy oraz wysłuchania prelekcji na temat poszczególnych etapów prac realizowanych na inwestycji. Kierownik budowy, szczegółowo omówił zakresy prac i odpowiadał na wszystkie zadawane pytania. Studenci mieli możliwość wglądu do dokumentacji technicznej budowy. Zapoznali się m.in. z dokumentacją architektoniczną oraz z projektem konstrukcji dachu z drewna. Główną atrakcją była możliwość zobaczenia tradycyjnej konstrukcji dachu a zwłaszcza węzłów realizowanych na połączenia ciesielskie. Kierownik budowy zadeklarował przekazanie wyciętego węzła (połączenie: słupa, płatwi, mieczy, kleszczy, zastrzału oraz krokwi) na cele dydaktyczne Katedrze L-03.

Głównym celem wycieczki było rozwijanie pasji studentów Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, zwłaszcza w zakresie projektowania i realizacji konstrukcji drewnianych. Opiekunami byli dr inż. Dorota Kram, prof. PK, mgr inż. Klaudia Śliwa-Wieczorek oraz mgr inż. Paulina Zajdel z Katedra Konstrukcji Mostowych Metalowych i Drewnianych WIL PK.

Galeria zdjęć

Zdj. archiwum SKN Korniki

 

 

W ostatnim czasie Wydział Inżynierii Lądowej PK stał się realizatorem lub współrealizatorem projektów badawczych o wysokim znaczeniu dla gospodarki, na które otrzymał wysokie środki finansowe.

Jesienią swój projekt "Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania" rozpoczyna m.in. dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK . Celem podstawowym projektu jest stworzenie szeregu narzędzi jakie będą służyły ochronie przed hałasem drogowym. Badaniami będą objęte przede wszystkim zagadnienia: związane z cichymi nawierzchniami, stosowaniem zieleni w otoczeniu dróg, wyciszania dylatacji mostowych, odpowiedniego stosowania ekranów przeciwhałasowych. Praktycznie wszystkie z wymienionych zagadnień ma nowatorski charakter. Istotną nowością i innowacją będzie próba wprowadzenia nowego pojęcia w drogownictwie jakim jest tzw. krajobraz akustyczny – wprowadzenie do otoczenia drogi takich rozwiązań, które ograniczą hałas i jednocześnie wprowadzą nowy rodzaj dźwięków zbliżonych swoim charakterem do środowiska naturalnego. Poza problematyką nawierzchni drogowych do rozwiązania w wyniku badań jest szereg problemów związanych np. z podwyższoną hałaśliwością dylatacji na mostach i wiaduktach, ale również stosowanie zieleni w otoczeniu drogi, której zdolności redukcji nie jest zbyt duża jednak wykazuje również inne pozytywne cechy, jak np. ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza. Ze względu na przyjęte rozwiązania o zrównoważonym charakterze projekt uwzględnia również sprawy związane z ochroną terenów wrażliwych przyrodniczo. W projekcie zostanie także dokonany przegląd rozwiązań i sposobów podejścia do ochrony przed hałasem drogowym w krajach europejskich skupionych wokół Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC. Wysokość dotacji przyznanej na projekt – części dla Uczelni to: 700 500,00 zł. Wartość całego projektu to niemal 2 500 000 zł. W Konsorcjum realizującym projekt są eksperci z Politechniki: Warszawskiej, Wrocławskiej, Białostockiej i Rzeszowskiej. Politechnika Krakowska poza koordynacją projektu (Lider projektu) realizuje w ramach niego 3 zadania: metody aktywne, zieleń, ocena ekranów przeciwhałasowych. Na PK projekt będzie realizowany w Katedrze Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu WIL PK. Zespół badawczy PK to: dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz (kierownik projektu), dr inż. Krystian Woźniak, dr inż. Piotr Buczek, specjaliści związani z nawierzchniami drogowymi oraz pracownicy Laboratorium Katedry, a także współpracujący z Katedrą akustyk dr inż. Maciej Hałucha.

 

Kolejny ważny projekt poprowadzi na PK prof. dr hab. inż. Jarzy Pamin. Profesor jest pierwszym laureatem tegorocznej odsłony konkursu Weave-UNISONO. Badania o wartości prawie 681 000 zł będą prowadzone wspólnie z zespołem prof. dr. inż. Andreasa Menzela z TU Dortmund University (TUDo). Projekt pt. „Analiza termomechaniczna propagujących się niestateczności w metalach – od eksperymentów do wiarygodnej predykcji numerycznej” ma na celu opracowanie modelu obliczeniowego istotnego dla inżynierii mechanicznej i lądowej czyli metod projektowania bezpiecznych konstrukcji, pracujących w warunkach ekstremalnego obciążenia oraz zjawisk niestateczności materiałów. Chodzi o lepsze rozumienie zachowania się materiałów, możliwość symulacji numerycznej tego zachowania i identyfikacji parametrów modeli. Ma to doprowadzić do projektowania i wytwarzania lepszych i bezpieczniejszych produktów, w których niestateczne zachowanie materiału jest kontrolowane. Projekt jest związany z tematyką, obronionej w marcu 2023 r., pracy doktorskiej dr inż. Marzeny Muchy (zrealizowanej częściowo w ramach grantu NCN Preludium),która obecnie przybywa na rocznym stażu podoktorskim w Instytucie Mechaniki na Wydziale Mechanicznym TUDo. O wynikach konkursu poinformowało Narodowe Centrum Nauki.

 

Nie sposób ominąć równie ważnego projektu pod kierownictwem dr. hab. inż. Mariusza Kiecia, prof. PK , który to wspólnie z pracownikami Katedry Dróg, Kolei Inżynierii Ruchu, Katedry Systemów Transportowych oraz Katedry Zarządzania w Budownictwie z PK oraz z Ministerstwem Infrastruktury, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów i Politechniką Częstochowską będą tworzyć system ważenia pojazdów, próbować wdrożyć ten system i zająć się zmianami w prawie, by ów system zadziałał. "Politechnika Krakowska będzie odpowiedzialna za analizę udziału pojazdów przeciążonych i ich wpływu na degradację infrastruktury drogowej, identyfikację czynników wpływających na rozmieszczenie stacji ważenia pojazdów w ruchu w zakresie czynników drogowo-ruchowych i społecznych oraz opracowanie wielokryterialnej metody wyboru miejsc lokalizacji stacji ważenia pojazdów w ruchu" – mówi prof. PK Mariusz Kieć. Wydział otrzymał na ten cel 587 500,00 zł .
Wszystko po to by chronić infrastrukturę drogową, zapobiegać jej niszczeniu oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Projekt „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL) jest realizowany w ramach programu Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków – GOSPOSTRATEG. Partnerzy przedsięwzięcia podpisali z NCBR umowę na jego realizację w ciągu 3 lat.