W czwartek, 21 marca 2024 r. w Warszawie wybitni, młodzi naukowcy z Politechniki Krakowskiej otrzymali pamiątkowe dyplomy i symboliczne czeki na gali XIV edycji Programu „LIDER” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Czeki opiewały na niebagatelną kwotę niemal 1,8 mln zł. Politechnika znalazła się w czołówce zdobytych grantów, co również świadczy o znaczącym osiągnięciu laureatów.
Z Wydziału Inżynierii Lądowej, przypomnijmy dofinansowanie na projekt o dużym wdrożeniowym potencjale otrzymał dr inż. Krzysztof Ostrowski z zespołem.
Laureatom towarzyszył rektor prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata.
fot. archiwum dr K.A. Ostrowskiego; Wicepremier Krzysztof Gawkowski (po lewej)
I ogólnopolska konferencja pod nazwą Krakowski Szczyt Transportowy organizowana przez Koło Naukowe Transportu TRANSIT na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej ma na celu wymianę wiedzy i doświadczeń między naukowcami, praktykami i decydentami w dziedzinie transportu i logistyki. Odbyła się 21-23 marca 2024 r., na kampusie Politechniki Krakowskiej przy ul. Warszawskiej 24 i zebrała ponad 100 uczestników (w tym cała klasa jednego z Techników)! Sala była pełna!
Pierwszego dnia miały prezentacje referatów i posterów studentów. Nagrodzeni to:
w kategorii artykuł naukowy:
I miejsce Katarzyna Belska
II miejsce Marta Broda
III miejsce Patryk Jurkowski
w kategorii poster:
I miejsce⯑Katarzyna Łangowska
II miejsce⯑Aleksandr Figielski i Patryk Jurkowski
III miejsce⯑Igor Pabisow
Wybrane artykuły naukowe zostaną opublikowane w renomowanym czasopiśmie "Transport Miejski i Regionalny" posiadającym swój numer ISSN.
Odbyły się również trzy prelekcje sponsorów, dwie z Kolei Małopolskich dotyczące rozwiązań proekologicznych i IT w przedsiębiorstwie oraz jedna z Zarządu Transportu Publicznego przeprowadzonej przez dyrektora Łukasza Franka.
Drugiego dnia konferencji uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach organizowanych przez PKP Intercity (Zakład utrzymania i naprawy taboru), MPK S.A. w Krakowie (Zajezdnia Podgórze) oraz Philip Morris International (Zakład produkcyjny i Magazyn wysokiego składowania).
Patronem wydarzenia było Miasto Kraków.
Organizatorzy obiecują kolejne edycje. Czekamy z niecierpliwością i gratulujemy sukcesu.
16 kwietnia 2024 r. dzięki uprzejmości p. Dyrektor mgr Doroty Matlęgi przedstawiciele Wydziału Inżynierii Lądowej PK mieli możliwość spotkać się z piątymi klasami Zespołu Szkół Budowlanych nr 1 w Krakowie przy ul. J. Szablowskiego 1.
Dr inż. Anna Dudzińska i mgr inż. Klaudia Śliwa-Wieczorek opowiedziały o studiowaniu, o zasadach rekrutacji, a na koniec zorganizowały mini konkurs. Uczniowie, jako że bardzo dobrze odpowiadali, otrzymali nagrody.
Jest to kolejne z serii spotkań, które ma zachęcić uczniów do wyboru naszego wydziału.
Informujemy, że Dziekanat WIL ds. studiów stacjonarnych w dniu 30 kwietnia 2024 r. jest nieczynny. Dziekanat ds. studiów niestacjonarnych będzie nieczynny 4 maja 2024 r.
We would like to inform you that Apri 30, 2024 the Dean's Office (full time studies) is closed. The Dean's Office for part-time studies will be closed on May 4, 2024.
Повідомляємо, що 30 квітня 2024 року Деканат WIL є закритий. 4 травня 2024 року деканат заочної форми навчання не працює.
Unikatowe Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej na Politechnice Krakowskiej jest nowoczesnym narzędziem do walki o czyste powietrze w regionie i kraju. To jedyne w Polsce i jedno z nielicznych na świecie centrum badawcze aerodynamiki środowiskowej. Prowadzone w nim będą badania modelowe i symulacje komputerowe dotyczące dynamicznego oddziaływania na smog i przewietrzanie miast oraz eksperymentalne badania wpływów środowiskowych i klimatycznych na elementy rozwiązań inżynierskich.
Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Polbau Sp. z o.o. Całkowita wartość projektu to ponad 34 mln zł, z czego 17,7 mln zł to dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.
Budynek ma powierzchnię 1665,32 mkw. Zaprojektowano w nim m.in. dwa tunele aerodynamiczne o obiegu mieszanym, każdy wyposażony w dwie przestrzenie pomiarowe i zróżnicowany system wentylatorów oraz elementów infrastruktury technicznej, kształtujących parametry napływającego powietrza. Każda z przestrzeni pomiarowych w tunelach będzie mieć wysokość dochodzącą do 4 m, natomiast planowane wymiary w rzucie tuneli wynoszą odpowiednio 10 m x 24 m długości dla większego oraz 8 m x 21 m dla mniejszego tunelu. To zapewni naukowcom Politechniki Krakowskiej znaczącą poprawę warunków i możliwości badawczych w porównaniu do tych, którymi dysponuje teraz Laboratorium Inżynierii Wiatrowej (LIW) PK z obecnym tunelem wiatrowym.
Budowę laboratorium udało się sfinalizować z tak okazałym efektem dzięki ogromnej pracy i determinacji wielu osób na czele z prof. Andrzejem Flagą, dr. inż. arch. Łukaszem Flagą i całym zespołem Laboratorium Inżynierii Wiatrowej.
W dniu 30 stycznia 2024 roku miało miejscu oficjalne otwarcie Laboratorium, uświetnione obecnością wielu znamienitych gości. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami i obejrzenia fotogalerii z wydarzenia.
fot. Jan Zych
W dniu 12 marca 2024 r. w Sali Senackiej Politechniki Krakowskiej odbyło się wręczenie dyplomów stypendystom Własnego Funduszu Stypendialnego Politechniki Krakowskiej w sem. zimowym 23/24.
Gratulacje laureatom składał Rektor prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, Prorektor dr inż. Marek Bauer, a oklaskiwali koledzy i przedstawiciele Wydziałów oraz Samorządu Studentów i Doktorantów. Z wydziału Inżynierii Lądowej za wybitne osiągnięcia naukowe stypendium otrzymali:
Marcin Różycki:
za publikację naukową "Mechanical properties and water permeability of textile-reinforced concrete with lightweight aggregate" oraz zajęcie 1 miejsca w konkursie krajowym - referat "Właściwości mechaniczne i przepuszczalność dla wody betonu z proszków reaktywnych do budowy łodzi betonowej" ma IX Ogólnopolskiej Sesji Studenckich Kółó Naukowych
Antoni Krawiec:
za publikacje naukowe: "Thermoplastic road markings – Description and microplastic pollution estimate in Sweden";"Phantomatic Road Works in Poland: A View from a Dashboard Cam"
Adrian Piegza
za publikacje naukowe: "Thermoplastic road markings – Description and microplastic pollution estimate in Sweden";"Phantomatic Road Works in Poland: A View from a Dashboard Cam"
Laureatom udało się w sfotografować w wspólnie z władzami PK jak i dziekanem Wydziału, dr hab. inż. Lucyną Domagałą, prof. PK. Prorektor M.Bauer krótko referując cel WFS powiedział, że dla uczelni stypendia to nie koszt, ale inwestycja. Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszego, równie owocnego rozwoju naukowego i kolejnych sukcesów.
Fot. Jan Zych